Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Om könsnormer

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:50

Det är knappast någon hemlighet att jag tycker om att läsa serietidningar och prenumerar på både Pondus och Herman Hedning. Men en dag när jag läste Kollektivet tänkte jag på hur situationen mellan Mounir och hans kollega (vi kallar henne Sara i brist på mitt minne) är underhållande och okej att skämta om just för att Mounir är en kille och Sara är en tjej.


För er som inte läser Kollektivet kan jag sammanfatta det hela väldigt kort:

Mounir är en (muslimsk) singel kille som är lite lätt desperat efter en tjej. På hans jobb som lagerpersonal har han en enda kollega, Sara. En svensk, kort och knubbig tjej som är kåt/het på Mounir och är mer eller mindre konstant på honom. Hon är så på honom att det är tydligt att det rör sig om sexuella trakasserier då han tydligt inte uppskattar hennes inviter och initiativ och förklarar detta för henne gång på gång.


Skulle situationen vara omvänd hade ingen funnit det humoristisk. En småful kille som sexuellt trakasserar sin kollega och när hon beklagar sig om detta till sina kollegor får hon bara den apatiska reaktionen "Jamen, då får du väl dig nå action iaf". 


Visserligen har Kollektivet element av detta i form av manliga karaktärer som konstant blir nobbade med fysiska skador som följd i regel. Men det porträtteras på väldigt olika sätt.


Även i filmen Super ser vi en liknande sak där den unga kvinnliga karaktären rätt bokstavligen våldtar den äldre manliga karaktären. När jag såg den scenen studsade mina tankar mellan hur pass sjukt det var samt att på något morbit plan var det något man skrattade åt för att det var så... sjukt. Svårt att beskriva med ord, det var en väldigt udda känsla som kanske inte går att beskriva. Hur man tänker rent faktamässigt att hon faktiskt våldtar honom, men situationen var så sjuk och udda att man inte kunde undgå att skratta. Eller så skrattade man för att man inte kunde komma på hur man skulle reagera egentligen. Orden "morbit" och "surrealistiskt" är antagligen inte rätt ord, men jag har verkligen svårt för att hitta orden för att beskriva det. Så ta de orden som en fingervisning, inte bokstavligt.


Sedan på tal om en annan könsnorm läste jag om statistik som sa att spelande av WoW är ett bättre sätt att hitta en dejt och partner på jämfört med dejtingsidor. På match.com kunde en kille förvänta sig 1 svar på 100 meddelanden. 1%. Kan på den punkten också själv flika in att jag själv har provat olika sidor och har fortfarande, efter ett antal månader, fortfarande inte blivit kontaktad en enda gång trots en utförlig profilbeskrivning. Men jag visste redan på en gång att tjejer på dejtingsidor knappt kontaktar killar helt enkelt för att de blir bombarderade med meddelanden just för att systemet blivit så att annars har man ingen chans att få någon kontakt som kille. 


Det är som att vi är mer fast i könsnormerna att killen måste ta initiativet då det kommer till nätdejting, inte för att glömma hur det ser ut i vanliga verkligheten också. Som en videobloggande tjej uttryckte det: "When a girl is going through a dry spell that actually means she is going through a choosy period". Trots våra önskningar om jämställdhet står vi kvar väldigt mycket i att mannen ska ta initiativ samt vara väldigt glad om en tjej visar intresse tillbaka.


Det kanske kan anses vara en väldigt liten del i det hela, men jag kan inte låta bli och fundera på vad mer för följdeffekter som följer med detta vanemönster. Man säger i undersökningar att en del av löneskillnader män och kvinnor emellan ligger i att män är bättre på att löneförhandla. Just den punkten känner jag mig skeptisk till och menar att det kanske är en del av sanningen, men knappast hela.


Mer intressant är att även kvinnliga chefer är väldigt negativa mot kvinnliga anställda och teamar inte upp med dom som man annars skulle tro. I överlag ligger det en slags aura/atmosfär i luften om att kvinnor ska hållas nere. Jag säger inte att detta är kopplat till dejtingkulturen som råder, men om vi funderar lite på det hela.


I dejtingkulturen är män de som förväntas vara de som ska initiativet. De har en väldigt kort stund på sig att fånga en tjejs intresse och måste därför slipa på sitt första intryck för att det ska bli så bra som möjligt. Man får som bara en chans sen är det kört. Kommer de förbi första intrycket måste de sedan upprätta och bibehålla ett intresse vilket kräver en upptränad förmåga av att läsa av tjejen om vad hon verkar intresserad av och ointresserad av. Prata på för länge om något ointressant och du är inte längre med i matchen. Om vi nu antar att detta är sant i överlag men inte i alla individuella fall eftersom ingen generell regel går att sätta på alla individer kan vi ändå koppla detta till arbetsintervjuer.


Ett första intryck är viktigt att få till bra. Sedan är det också viktigt att skapa ett intresse för en själv hos arbetsgivaren, få den att tycka om en och gilla en. Tjejer å andra sidan är i regel vana att vara "de som anställer" och har därför inte slipat sin förmåga för första intryck och upprättande av intresse till samma nivå. Detta kan vara en bidragande orsak till vissa av de skevheter som finns i arbets- och lönemarknaden vi har idag. Med det sagt erkänner jag att jag tror att majoriteten av löneskillnader ligger i någon form av fördomsfullhet mot kvinnor och inte i detta. Men då det kommer till jobb kan det jag nyss tagit upp däremot ha en relevans till varför män är bättre på att få jobb i överlag.


Sedan om vi går vidare med fördomar om kvinnor kan vi titta på rättsväsendet där detta tenderar att fungera i kvinnors "favör". Att denna undermedvetna tanken om kvinnors okapabelhet och oförmåga att ta ansvar leder till att kvinnor i regel får lägre fängelsestraff än män för motsvarande grad av misshandel. Just på den punkten är lagen inte lika för män och kvinnor och beroende på könet på den som misshandlar kan i sig skapa en skillnad på flera månader och upp till år i grova fall.


Vidare i det har man också sett att skolsystemet som finns idag gynnar tjejer vilket på sikt kan leda till en omvänd snedvridning i samhället eftersom kvinnor blir de som i första hand kommer in på de konkurrenskraftiga utbildningarna (förutsatt att de söker till dessa). Från de små observationer jag sett så är det en stor majoritet tjejer som kommer in på sina betyg på utbildningar där det är väldigt hård konkurrans, en observation som stödjs av undersökningar.


Kommer vagt ihåg en väldigt bra sammanfattning om målet med jämnställdhet, men inte bra nog för att citera så ni får nöja er med min vaga återgivning.


Jämnställdhet handlar inte om att ta bort något, utan att lägga till. Att lägga till killaspekter till tjejer, och att lägga till tjejaspekter till killar. Inte ta bort, utan lägga till.


Sedan en avslutande del som behandlar en bild jag såg där de visade upp en bild av en snygg tjej och en vältränad kille med texten "All it takes for a girl to look good is loose weight. A guy has to loose weight and spend countless hours at the gym to be considered good looking". Lite överdrivet men jag kan inte undgå att känna att det finns en poäng där som återkopplar till att i dejting/raggkulturen ställs det högre krav på killen. För att se bra ut ska man vara vältränad som kille. Att ha normal vikt kan också fungera, men att vara vältränad är alltid en bonus. För tjejer räcker en normal vikt, men sedan tenderar de också att använda sig av smink och styling i övrigt utöver klädval för att se bra ut. Smink och styling fungerar som bonus för tjejer. Någonstans har det skett en förskjutning i vem som har högre krav på sig för att anses se bra ut är min upplevelse.


Syftet med detta inlägg? Mest att ta upp tankar om vissa av de könsnormer som råder idag men inte tas upp i media eller forskas lika mycket på. Väcka tankar om just dessa ämnen och egna reflektioner om hur det är. Om ni känner/vet att jag har fel på någon punkt är jag mer än glad att få veta om detta. Som alltid lägger jag ut mina tankar öppet såhär för att kunna få de utmanade med målet att öka min egna kunskap.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av viktorpedia - 4 september 2014 21:57

Har relativt nyligen hamnat i lite olika diskussioner och fått mig en del tankeställare gällande just dessa tre områden. Första tankeställaren jag haft gäller straff. Frågan är kanske främst syftet med att sätta folk i fängelset och tiden dom sitter ...

Av viktorpedia - 28 januari 2013 00:48

Många av dessa tankar väcktes redan tidigare den här månaden under femcon, men jag har låtit de ligga och gro ett tag för att fundera ordentligt på dom.    Feminism. Det var först på femcon som jag hörde någon ta upp om att feminism inte bara ska...

Av viktorpedia - 13 november 2012 01:45

Nästan allting som ansetts varit macho och positivt förlöjligas idag. Allt eftersom skalar vi bort identiteten av vad det innebär att vara en man och manlig genom att ifrågasätta vad som är manligt. Visserligen gör vi samma sak med kvinnligt, men jus...

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:40

Det är knappast okänt att mediabevakning har en väldigt stor effekt på vad vi tror och tycker. Aktionen Occupy wall street fortsätter, men media har tystnat om det och därför tror många att det inte längre sker. Rapportering av bilolyckor och mord få...

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:40

Har tänkt hålla det här inlägget kort, får se om jag lyckas. Har tänkt till och från om just det här med bildbevis, hur det verkligen tappat allt värde som pålitligt bevis. Nu för tiden kan i stort sett vem som helst lära sig att hantera bildred...

Presentation


En naturvetandes militärsjukvårdande undersköterska som är intresserad av hur och varför människor fungerar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards