Direktlänk till inlägg 10 oktober 2012

Om sexiga kläder, skillnader man/kvinna

Av viktorpedia - 10 oktober 2012 22:02

Verkar som min facebook är ett uppslag för saker att skriva om. Denna gång på temat "sexiga kläder". Såg den här länken i min news feed:

http://www.geeksaresexy.net/2012/10/10/geektastically-sexy-halloween-costumes-pics/


Där visar de upp lite olika sexiga halloween kostymer och det som förvånade mig mest var att bland de 10 bilderna var hela 3 män. Hade ärligt talat inte förväntat mig någon man alls men det här överraskade mig ändå positivt. Men det finns självklart några störmoment kvar, framförallt utformningen.


Visserligen är jag inte kvinna, men jag har svårt att se det sexiga med helkroppstäckande kostymer. Eller ja, relativt mycket armar syns, men poängen kvarstår. Eller så är poängen att sexigheten infinner sig från att dräkterna är rätt tajta. Gladiatorvarianten är den som visar upp mest om man uttrycker det så (bland de manliga kostymerna).


På den kvinnliga sidan hittar man snabbt ett tydligt mönster:
Tajt.

Mycket hud.

Gärna mycker urringning och/eller kort kjol


Enbart en av kostymerna avviker från detta (eller ja, den är fortfarande tajt). Sedan fanns det en, Kato, som såg lovandes ut på mini bilden men visade sig vara en kortkjol variant.


Jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag avskyr kostymerna, men jag kan helt ärligt säga att jag tycker att det borde finnas fler alternativ som inte går ut på mycket hud/urringning/kortkjol/tajt. Vilket leder in mig på en annan fråga:


Vad är egentligen sexigt och varför? 

Av någon anledning och på något sätt verkar samhället fokusera på den kvinnliga sexigheten vilket jag tror hjälper till att upprätthålla många könsnormer i vårt samhälle. Kläder är trots allt nära kopplat till utseendefixering, något som kvinnor har högre tryck på. Denna utseendefixering, eller artificiella press om utseendefixering, syns väldigt tydligt om man bara tittar på butiker som finns och deras storlek.


I dagsläget finns det ett antal sminkbutiker riktade enbart mot kvinnor men inga enbart för män mig veterligen. Visserligen har skönhetsprodukter för män varit på frammarsch i vanliga butiker och skönhetsbutiker vilket är en utveckling man kan se på olika sätt. Det positiva är att det äntligen kommer produkter riktade mot män, nackdelen är frågeställningen om det faktiskt är nyttigt att sprida pressen på utseendefixering. Att skapa utseendefixering hos båda könen är inte bra även om det är jämställt.


Man kan även se denna fixering vid mycket hud/urringning och kort kjol på kvinnor i många datorspel. I Diablo 3 var jag glatt överraskad över att se att kläderna var desamma för båda könen, om än lätt anpassade. En fullplåtrustning blev inte magiskt till en bikinimail på en kvinna. Däremot blev jag besviken när jag såg en av följeslagarna som istället tog upp denna typiska bild. Jag vet att det finns många som uppskattar det, men jag känner att jag som spelare borde kunna få någon form av val i hur påklädda min karaktär och andra karaktärer ska vara. Speciellt i MMORPG där kvinnliga karaktärer i stort sett är ett par bröst som guppar omkring. Borde inte vara så svårt att lägga till några extra skins där de är mer klädda och inte har bröst som är större än deras huvuden och att man som spelare kan välja mellan "sexy mode" och "realistik mode". På så sätt bör alla vara nöjda även om den översexualiserade bilden kvarstår. Men det kanske skulle vara ett steg mot att minska den långsamt men säkert när man visar spelutvecklarna att det finns en marknad som inte går ut på gigantiska bröst.


Sedan på ämnet klädval har jag kommit fram till att kvinnor verkar leva under bördan av för många alternativ och att män snarare lever under bördan av brist på alternativ. Där kvinnor har femtioelva val har männen två till tre val. Fyra på sin höjd. Än en gång återkommer vi till butiker som en reflektion på detta och Mads har i sin serie "M" gjort en ganska klockren skämtteckning om detta. Man ser hur han är inne på en klädbutik som är stor, vacker och välfylld i avdelningarna kvinnor och barn. Manavdelningen är i närmast att likna med en gammal, bortglömd städskrubb. Väldigt överdriven, men den har en poäng. 


Jag har ibland an nyfikenhet ställt kvinnliga bekanta frågan om vad som är sexiga underkläder för män och konsensus verkar vara boxers i en prefererad färg. Jag vet inte vad det här säger mest om. Mannens förmåga att framstå som sexig i underkläder, brist på fantasi på sexiga manliga underkläder eller att det inte anses att män behöver speciella underkläder för att kunna uppfattas som sexiga. Inte för att glömma att det finns inga avdelningar eller affärer, vad jag sett, som inriktar sig på sexiga manliga underkläder men desto fler riktade mot kvinnor.


Jag vet inte exakt alltid vad det är för frågeställning jag ska ställa eller om den jag gör är relevant. Men tankar som dessa är vad jag har och jag undrar vad man kan göra för att minska utseendepressen i överlag. Personligen utgår jag från principen "vacker utan spackel". Kanske inte en mästerklasslåt, men dess budskap är väldigt klockrent och något jag håller med om och hoppas att många andra håller med om och lever efter.


I det här ämnet tänkte jag också passa på att göra lite reklam för http://gamingaswomen.com/

De inriktar sig mot genusfrågor i rollspel, konvent och andra liknande spelsituationer. Jag är inte själv jätteduktig på att följa dom, men av det jag läst och hört är det en bra sida.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av viktorpedia - 4 september 2014 21:57

Har relativt nyligen hamnat i lite olika diskussioner och fått mig en del tankeställare gällande just dessa tre områden. Första tankeställaren jag haft gäller straff. Frågan är kanske främst syftet med att sätta folk i fängelset och tiden dom sitter ...

Av viktorpedia - 28 januari 2013 00:48

Många av dessa tankar väcktes redan tidigare den här månaden under femcon, men jag har låtit de ligga och gro ett tag för att fundera ordentligt på dom.    Feminism. Det var först på femcon som jag hörde någon ta upp om att feminism inte bara ska...

Av viktorpedia - 13 november 2012 01:45

Nästan allting som ansetts varit macho och positivt förlöjligas idag. Allt eftersom skalar vi bort identiteten av vad det innebär att vara en man och manlig genom att ifrågasätta vad som är manligt. Visserligen gör vi samma sak med kvinnligt, men jus...

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:50

Det är knappast någon hemlighet att jag tycker om att läsa serietidningar och prenumerar på både Pondus och Herman Hedning. Men en dag när jag läste Kollektivet tänkte jag på hur situationen mellan Mounir och hans kollega (vi kallar henne Sara i bris...

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:40

Det är knappast okänt att mediabevakning har en väldigt stor effekt på vad vi tror och tycker. Aktionen Occupy wall street fortsätter, men media har tystnat om det och därför tror många att det inte längre sker. Rapportering av bilolyckor och mord få...

Presentation


En naturvetandes militärsjukvårdande undersköterska som är intresserad av hur och varför människor fungerar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards