Direktlänk till inlägg 10 oktober 2012

Tankar om icke-dödliga vapen

Av viktorpedia - 10 oktober 2012 01:01

Jag har alltid varit småintresserad av utveckling av icke-dödliga vapen helt enkelt för att det kan fungera som ett bra mellanting i våldsskalan. Istället för att dra en skarpladdad pistol kan man ha alternativet att använda något mindre dödligt som får ungefär samma eller bättre resultat i bästa fall. Men efter att ha kollat på listan här ser man snabbt att vissa av dessa storskaliga icke-dödliga vapen och har risken att missbrukas mot demonstranter i länder med diktaturer. Visserligen är det ett bättre alternativ än att använda dödligt våld för att skingra en folkmassa, men det finns ändå en risk att (den lilla återstående) yttrandefriheten blir dämpad.

Hela listan postar jag nederst här, men det icke-dödliga vapen som jag mest vill diskutera är detta: 
http://www.wired.com/science/discoveries/news/2006/12/72134

Ett radiologiskt vapen som får det att kännas som att man brinner men som inte lämnar några (större) permanenta men. Vid överexponering riskeras blåsor, men vid optimal exponeringstid har det inga fysiska bieffekter enligt den forskning som utförs.
Baserat på vad de säger om vapnet kan jag faktiskt tro det, eller att bieffekterna är väldigt lindriga. Sedan för psykiska bieffekter så vet jag inte hur hjärnan hanterar känslan av att brinna, men jag tror inte det bör lämna några speciella men i överlag.

Enligt forskningen tar det ca 3 sekunder att uppnå maximal smärta och 5 sekunder är det längsta någon klarat av att uthärda att få vapnet riktat mot sig. Med andra ord är det väldigt snabbverkande.

Även om vapnet riskeras att missbrukas i vissa regimer ser jag ändå väldigt positivt på dess utveckling. Det finns situationer i den moderna historien då ett vapen som detta hade kunnat räddat människoliv och hjälpt folk att undvika blivit skadade.

Men i listan på top 10 icke-dödliga vapen (även om ett eller två potentiellt sett kan vara dödliga) tycker jag ändå bäst om, i ändamålet att kontrollera stora folkmassor på över 1000 individer, stink varianten som syftar till att få folk rejält illamående. Har sett ett program för länge sen om antagligen samma princip men istället för artilleri för att leverera det använde de paintball gevär vilket jag nog ser som en fördelaktig metod att distributera medlet på.

Den fulla listan:
http://www.toptenz.net/top-10-non-lethal-weapons.php?utm_source=zergnet.com&utm_medium=referral&utm_campaign=zergnet_30815


Postade det här inlägget på facebook först och en vän till mig linkade till en intressant video som handlade om problematik som kan uppstå med icke-dödliga vapen. Han hade många bra poänger med att OC-sprej (pepparsprej) hade införst i australien för att kunna ersätta pistolen i vissa lägen och visade siffror på att OC-sprej hade använts ca 2200 gånger under två års tid och antalet dödsskjutningar hade i snitt minskat från 6 till 4. Han gick även igenom att den ryska militären/polisen hade använt sig någon gas vid en fritagning av ca 700 personer i ett gisslanfall på en opera. Gasen hade dödat ca 120 personer från gisslan och polisen/spetznas hade passat på att skjutit de medvetslösa terroristerna i huvudet vid instormningen.

På den videon svarade jag detta:


"Tackar, väldigt intressant och han har många goda poänger men vill också påpeka att ryssland var nog inte särskilt brydda med ifall civila strök med i fritagningen. I överlag har de en väldigt billig syn på människoliv trots allt. Sedan skulle jag vilja se statistik över om användandet av batong som medel minskade samt om antalet skadade anhållna/poliser minskade i samband med OC användandet, något som jag ser som relevant statistik i sammanhanget. Även om det infördes för att ersätta pistolen i vissa lägen tror jag också att OC kan användas som alternativ till batong i vissa fall.

Så jag framhärdar ändock att folkmasshanterande icke-dödliga vapen har en plats i militärt bruk. Kommer ihåg så tydligt en berättelse från Kosovo om hur svensk militär höll tillbaka en stor folkmassa som ville komma åt att förstöra en liten by och döda befolkningen som bodde där. Delar av Svensk militär har iofs träning i att hantera kravaller samt har kravallutrustning och lämnar ifrån sig sina vapen när de tar upp sina sköldar och batonger. Men kommer ihåg hur de var kraftigt utnumrerade och använde all tårgas de kunde komma över, men att problemet där var att röken skingrades och sedan var situationen likadan igen. Samt att då de frågade några jänkare som hade tänkt använda vägen om de kunde hjälpa till på något sätt var första svaret de fick "Well, we got machine guns". Iofs såg de till att fixa fram mer tårgas, men det där initiella svaret säger ändå på något sätt en del om deras mentalitet.

Vet inte om något av dessa topp 10 vapen hade kunnat göra något för att hjälpa i situationen, men det är mest ett exempel då militär måste hantera en stor folkmassa för att skydda andra människor."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av viktorpedia - 4 september 2014 21:57

Har relativt nyligen hamnat i lite olika diskussioner och fått mig en del tankeställare gällande just dessa tre områden. Första tankeställaren jag haft gäller straff. Frågan är kanske främst syftet med att sätta folk i fängelset och tiden dom sitter ...

Av viktorpedia - 28 januari 2013 00:48

Många av dessa tankar väcktes redan tidigare den här månaden under femcon, men jag har låtit de ligga och gro ett tag för att fundera ordentligt på dom.    Feminism. Det var först på femcon som jag hörde någon ta upp om att feminism inte bara ska...

Av viktorpedia - 13 november 2012 01:45

Nästan allting som ansetts varit macho och positivt förlöjligas idag. Allt eftersom skalar vi bort identiteten av vad det innebär att vara en man och manlig genom att ifrågasätta vad som är manligt. Visserligen gör vi samma sak med kvinnligt, men jus...

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:50

Det är knappast någon hemlighet att jag tycker om att läsa serietidningar och prenumerar på både Pondus och Herman Hedning. Men en dag när jag läste Kollektivet tänkte jag på hur situationen mellan Mounir och hans kollega (vi kallar henne Sara i bris...

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:40

Det är knappast okänt att mediabevakning har en väldigt stor effekt på vad vi tror och tycker. Aktionen Occupy wall street fortsätter, men media har tystnat om det och därför tror många att det inte längre sker. Rapportering av bilolyckor och mord få...

Presentation


En naturvetandes militärsjukvårdande undersköterska som är intresserad av hur och varför människor fungerar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards