Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Om bildbevis

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:40

Har tänkt hålla det här inlägget kort, får se om jag lyckas.


Har tänkt till och från om just det här med bildbevis, hur det verkligen tappat allt värde som pålitligt bevis. Nu för tiden kan i stort sett vem som helst lära sig att hantera bildredigeringsprogram till en sådan nivå att man kan förvrida en bild. Skapa fotobevis av den där bilen som är efterlyst genom att ta en bild av en bil av samma modell, sedan redigerar du bara till så att färgen är rätt och registreringsnumret är korrekt. Vardagsmat för det som har erfarenhet, och färgbytet är lätt nog även för en nybörjare om den bara använder rätt mjukvara.


Med detta i åtanke funderar jag bara på hur länge digitala bilder kommer vara acceptabla som bevis i en rättegång eller om det kommer bli en tillbakagång där att enbart analoga bilder räknas som bevis för att med de är det lättare att upptäcka om någon redigerat bilden. Med data kan den skicklige utan problem förfalska massa detaljer, som data om när bilden är skapad och spår av att den blivit redigerad.


Filmer är i dagsläget svårare att förfalska. Eller rättare sagt mer tidskrävande då du måste arbeta frame för frame.


Så min stora fråga är: Kommer digitala bilder helt tappa värde som bevis, och när kommer det ske i så fall? Om vi tittar på CGIn som används i filmer så kan vi se att vi har kommit väldigt långt. En animerad skorpion kan nästan se helt verklig ut. Det innebär att det inte är långt bort att folk kan fabrikera bildbevis helt utan en grund att gå ifrån. Detta kombinerat med hur pass duktig vi blivit på att sminka effekter gör det ännu enklare att förfalska bevis. Helt plötsligt kan vi förfalska dokumentärer och fotobevis av massmord.


Det går inte längre att lita på det vi ser genom internet, för vi kan aldrig vara säkra om någon redigerat materialet eller inte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av viktorpedia - 4 september 2014 21:57

Har relativt nyligen hamnat i lite olika diskussioner och fått mig en del tankeställare gällande just dessa tre områden. Första tankeställaren jag haft gäller straff. Frågan är kanske främst syftet med att sätta folk i fängelset och tiden dom sitter ...

Av viktorpedia - 28 januari 2013 00:48

Många av dessa tankar väcktes redan tidigare den här månaden under femcon, men jag har låtit de ligga och gro ett tag för att fundera ordentligt på dom.    Feminism. Det var först på femcon som jag hörde någon ta upp om att feminism inte bara ska...

Av viktorpedia - 13 november 2012 01:45

Nästan allting som ansetts varit macho och positivt förlöjligas idag. Allt eftersom skalar vi bort identiteten av vad det innebär att vara en man och manlig genom att ifrågasätta vad som är manligt. Visserligen gör vi samma sak med kvinnligt, men jus...

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:50

Det är knappast någon hemlighet att jag tycker om att läsa serietidningar och prenumerar på både Pondus och Herman Hedning. Men en dag när jag läste Kollektivet tänkte jag på hur situationen mellan Mounir och hans kollega (vi kallar henne Sara i bris...

Av viktorpedia - 13 november 2012 00:40

Det är knappast okänt att mediabevakning har en väldigt stor effekt på vad vi tror och tycker. Aktionen Occupy wall street fortsätter, men media har tystnat om det och därför tror många att det inte längre sker. Rapportering av bilolyckor och mord få...

Presentation


En naturvetandes militärsjukvårdande undersköterska som är intresserad av hur och varför människor fungerar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards